• 27 september 2020

Weg met examenstress met deze tips

Examenstress

Examens zijn stressvol. Het is logisch dat je tijdens je examentijd spanningen voelt. Voor de één levert dat extra adrenaline op om beter te presteren. Veel examenkandidaten lijden echter onder de stress en kunnen door de spanning niet meer helder nadenken. Onder de laatstgenoemden vallen vaak de perfectionisten of de mensen die met veel onzekerheden te kampen hebben. Deze tips geven je kracht en moed, zodat je straks je examens in ieder geval wat minder belastend zult kunnen ervaren.

Wat is examenstress?

Examenstress is een gevoel van onrust dat opkomt net voor een examen en weer verdwijnt als het achter de rug is. Iedereen voelt deze stress op een andere manier. Sommigen kunnen moeilijk in slaap geraken, onvoldoende eten en slecht verteren waardoor vaak buikpijn of een opgeblazen gevoel optreed. Anderen worden hypernerveus, gaan nagels bijten, in de haren krabben of soms beginnen jongeren te roken.

Waarom treedt examenstress op?

Meestal krijg je examenstress omdat je iets niet goed genoeg kent, je beseft dat je te weinig geleerd hebt en bij last-minute studeren. Het is een soort waarschuwing om je er toe aan te zetten nog een extra inspanning te leveren? Het is een soort van onmacht, omdat je de klok niet kan terug draaien.

Hoe voorkom je examenstress?

Examen stress kan je tot een minimum beperken door tijdig te studeren. Regelmatig je leerstof bij te houden en telkens als je iets niet goed begrijpt, direct om uitleg te vragen. Veel bewegen, gezond en gevarieerd eten en vooral geen medicatie te gebruiken om te kunnen studeren. Medicatie is een middel dat je het gevoel geeft te studeren, maar als het uitgewerkt is, dan is de kennis meestal ook weg.

Een goede voorbereiding biedt houvast

Maak overzichten waaruit je snel en duidelijk af kunt lezen wat je moet doen. Maak bijvoorbeeld een (leuk en gezellig) rooster die je zodanig ophangt of een plaats geeft, dat je er in één oogopslag wijs uit kunt worden. Zorg voor een nette, overzichtelijke studeerplaats. Een opgeruimde werkplek geeft rust in je hoofd. Je kunt je beter concentreren.

Regelmaat in je leven

Het is heel belangrijk om regelmaat in je studie en leefpatroon te brengen. Voldoende nachtrust is nodig om je lichaam een herstelfase te geven. Gezonde voeding en een gezond voedingspatroon als levenswijze geeft je voldoende energie die je nodig hebt om goed te kunnen studeren. Regelmatig verse vis op je menu, tijdens de hoofdmaaltijden voorziet je van de nodige omega 3 vetzuren. Regelmatig bewegen geeft zowel een fysieke als mentale opkikker.

Regelmatig studeren

Dit wil niet zeggen dat je elke avond uren intensief moet blokken om er te komen. Wanneer je iets regelmatig leest en bespreekt met je vriend of vriendin levert soms meer op dan intensief studeren. Tijdig uitleg vragen wanneer je iets niet begrijpt, voorkomt dat je na een tijdje helemaal niet meer weet waarover het gaat.

Vroege start

Leren (en onthouden!) doe je het best in de ochtend, direct nadat je hebt geslapen. Plan de eerste uren van de dag voor je studie in. Zorg overigens wel voor voldoende slaap. Ga in je examentijd op tijd naar je bed, of je nu slaap hebt of niet. Ook als je niet slaapt, rust je toch uit. Gebruik de ochtenden voor je studie en de (na)middagen voor de nodige ontspanning.

Ontspannen? Hoe doe je dat?

Ben jij iemand die zich niet goed kan ontspannen? Het helpt om een avond per week naar een klas voor yoga of meditatie te gaan. Investeer in jezelf en de toekomst en gebruik minimaal één avond per week voor de ultieme ontspanning. Dat kan met behulp van oefeningen die je klassikaal doet onder begeleiding van een deskundig iemand. Je kunt ook kiezen voor een (wekelijks) avondje naar de sauna bijvoorbeeld. Laat in ieder geval jezelf toe tenminste één avond per week even helemaal niets te moeten.

Leef gezond

Eet tijdens je examentijd gezonde maaltijden. Drink liever geen alcohol of in ieder geval met mate. Alcoholgebruik heeft een negatieve invloed op je geheugen. Ga elke dag op tijd naar bed. Zorg voor voldoende beweging. Zorg dat je iedere dag jezelf flink in beweging zet. Het is bewezen dat sportieve activiteiten een positieve invloed hebben op leerprestaties. Bovendien zorgt beweging voor een aangename ontspanning tussen het studeren door.

Omega-3 vetzuren of visolie

Omega 3 vetzuren zijn essentiële vetzuren die door het lichaam opgenomen moeten worden. Het is bewezen dat mensen met depressieve neigingen baat hebben bij het gebruik van omega 3 vetzuren. Viseters zouden ook een beter geheugen hebben. Jaren geleden stelde men reeds vast, dat jongeren uit arme gezinnen waar goedkope haring gegeten werd omdat vlees te duur was, een veel hoger studie niveau aankonden dan jongeren die dit niet deden. Dit wil echter niet zeggen dat veel vis eten of visolie gebruiken tijdens de examens je gaat helpen. Wel dien je regelmatig vis en visolie te gebruiken in je normale voedingspatroon en dit ook buiten de examenperiodes. Visolie werkt als je een down gevoel hebt en je lusteloos bent, maar ook dit dien je reeds drie maanden voor de examens te beginnen innemen.

Wees kritisch maar niet Spartaans

Iedereen maakt wel eens fouten. Het is niet erg om er een te maken. Het levert je niet meteen onvoldoendes op. Sta jezelf toe om af en toe fouten te maken en ga niet voor een tien, maar neem genoegen met een voldoende. Als je de lat niet te hoog voor jezelf legt, zullen je spanningen vanwege de hoge verwachtingen ook een minder belangrijke rol gaan spelen.

Hoe goed vind je dit artikel?

Klik op de sterren voor een beoordeling!

Gemiddelde 0 / 5. Aantal beoordelingen: 0

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Vorige artikel lezen

Orang oetans intelligenter dan chimpansees

Volgende artikel lezen

Doorleren of gaan werken?

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *