Jaarlijks telt Gevonden Voorwerpen van Schiphol 62.000 artikelen waaronder een groot aantal koffers. Al die spullen worden één keer in de drie maanden geveild. Dat is een manier om goedkoop aan soms waardevolle spullen te komen.
Zeer persoonlijke spullen
Een rood rokje, een blauwe handdoek, een gloednieuwe spijkerbroek, maar ook een laptop in prima staat of een uitstekend fototoestel en noem maar op. Slechts 16 procent van de gevonden spullen worden opgehaald door de rechtmatige eigenaar.
Het komt ook voor dat mensen een hele reis achter de rug hebben en niet meer weten wanneer of op welke luchthaven ze de spullen verloren zijn. De verloren voorwerpen worden dan bij de verzekering geclaimd.
De spullen die in de tassen en koffers zitten kunnen heel persoonlijk zijn. Medewerkers van Lost and Found komen soms hele fotoseries en dagboeken tegen. Onbegrijpelijk dat mensen dat soort herinneringen kwijt zijn en er geen navraag naar doen.
Na drie maanden geveild
Op Schiphol worden alle spullen eerst 24 uur bewaard bij verzamelpunten om daarna naar Lost and Found te worden gebracht. Grote ijzeren karren worden gevuld met volle koffers en tassen en ook skateboards, voetballen en zelfs is het voorgekomen dat een rolstoel werd achtergelaten door een reiziger. Lost and Found heeft geen actief opsporingsbeleid wegens tijdgebrek. Reizigers die iets kwijt zijn worden niet door hen benaderd.
Volgens de wet zijn de niet opgehaalde spullen na drie maanden eigendom van Schiphol. Na die tijd gaat alles naar een veiling. De zeer persoonlijke spullen worden vernietigd. Laptops worden geschoond.
Regeling Lost and Found
Voor mensen die hun spullen wél terug willen krijgen bestaat een regeling. Allereerst kan geïnformeerd worden bij de informatiebalies in de Lounges en in de Vertrekhallen en Aankomsthallen. Omdat de gevonden voorwerpen slechts één dag bij de informatiebalie bewaard worden, kan na die dag gebeld worden naar een speciaal telefoonnummer. Er kan ook gebruik worden gemaakt van het webformulier Lost & Found.
Verloren artikelen kunnen zelf worden opgehaald waarbij per artikel een gering bedrag voor de administratiekosten in rekening wordt gebracht. Gevonden voorwerpen kunnen ook worden toegestuurd door een koeriersbedrijf waarmee Schiphol samenwerkt. De kosten voor het toesturen zijn afhankelijk van de afmeting en het gewicht van de voorwerpen en de plaats van bestemming.