Bij het productontwikkelingsbeleid gaat het om het ontwikkelen of bedenken van nieuwe producten. Hier informatie over hoe men dat doet.
Volledig nieuw product (concept)
Volledig nieuw product: een nog niet bestaand productconcept, uitgevonden en ontwikkeld door middel van nieuwe technologie. Het product is zowel nieuw voor de fabrikant als voor de consument. Voor de goedkeuring van het nieuwe product is het nodig dat de consument het nieuwe productconcept begrijpt en aantrekkelijk vindt. Een voorbeeld van een nieuw product waren de door 3M op de markt geïntroduceerde gele memoblaadjes.
Productmodificatie
Productmodificatie: een vernieuwde of verbeterde versie van een product. De eerste versie van het product bestaat al een tijd (in het begin van de productlevenscyclus) en er komen verbeteringen om de kinderziekten eruit te halen en het product ook beter te maken in de ogen van de consument, bijvoorbeeld door toevoeging van allerlei extra voorzieningen en accessoires die het product meer luxe of bedieningsgemak geven. Het product is voor geen van beide marktpartijen echt nieuw, alleen een bepaalt attribuut is gewijzigd, bijvoorbeeld tandpasta met fluor, gel, antiplak of ‘whitener’.
Nieuw merk
Nieuw merk. Tussen een echt nieuw product en een vernieuwd product zit een nieuw merk. Het product op zich is niet nieuw voor de consument, maar hij krijgt nu de keus tussen het eerste merk dat op de markt kwam en het nieuwe merk. Voor de producent is het product wel nieuw: nieuw om te produceren, nieuw om op de markt te brengen en nieuw, omdat hij niet weet hoe het product het er op de markt vanaf brengt vergeleken met de primeur.
Volledig nieuwe producten worden bedacht om in nieuwe markten te penetreren, om het assortiment uit te breiden en te versterken of om het productie apparaat beter te benutten. Het ontwikkelen van nieuwe producten is noodzakelijk vanuit de productlevenscyclus op het product.