Het vliegtuig is het veiligste vervoermiddel. Dat klopt als een bus. Maar er bestaat een enorm verschil tussen de verschillende vliegtuigmaatschappijen. Waar moet ik op letten? Dit zal ik hier wat verduidelijken.
The sky is the limit!
Het is geen illusie dat het vliegtuig een veilig vervoermiddel is. Dan denken we beter niet aan het moslimterrorisme. Daar wordt nu eenmaal zwaar op gecontroleerd, dus dit probleem is ook weer van de baan. Wat wel gezegd moet worden is dat er een heel groot verschil bestaat tussen de verschillende vliegtuigmaatschappijen. Ik hoef niet in detail te gaan, maar sommige buitenlandse maatschappijen nemen het niet zo nauw met technische controles. Dus maken hun toestellen het luchtruim soms nogal onveilig. De bediening op het vliegtuig laat ook meestal te wensen over. Ook het niet op de juiste bestemming aankomen van reiskoffers kan ook wel eens gebeuren als je niet objectief geïnformeerd bent over de desbetreffende vliegtuigonderneming.
Uiteindelijk kunnen we vaststellen dat de meeste Europese ondernemingen die instaan voor het vlot verlopen van vluchten veilig, comfortabel en meestal op tijd aankomen en vertrekken. Het gevaar zit hem meestal in maatschappijen afkomstig uit ontwikkelingslanden of landen die nog niet geheel op punt staan qua technologie, wanneer het op vliegtuig-elektronica aankomt.
Het is zeker een feit dat er minder en minder vliegtuig-ongevallen gebeuren met de dood tot gevolg. Dit is vooral te danken aan de verscherpte controles in de luchthavens. Hetgeen niet over het hoofd mag gezien worden is dat in sommige landen die controles wel plaatsvinden, maar dat er meer tolerantie gegeven wordt aan bepaalde opgelegde vereisten. Waardoor er dan natuurlijk soms eens technische problemen kunnen ondervonden worden tijdens de vlucht. Of bijvoorbeeld, het vergeten controleren van de goeie werking van het landings-mechanisme. Waardoor het landen uiteraard bemoeilijkt wordt. Helaas wordt in sommige landen de motor ook vaak niet getest op de temperatuur van de motor wanneer die op topsnelheid zou functioneren.
Veiligheidsontwikkelingen
Er zijn veel technische ontwikkelingen geweest, daarnaast is de regelgeving met betrekking tot veiligheid vele malen scherper. Inmiddels is vliegen bijna 10x zo veilig als in de jaren zestig. De kans op overlijden is zelfs 112 keer kleiner dan wanneer je met de auto reist.
Turbulentie kan voorkomen tijdens een vlucht. Tegenwoordig kan turbulentie meestal al op voorhand gedetecteerd of voorspeld worden. Vervolgens kan er om de turbulentie heen worden gevlogen. Ook wanneer je wel last hebt van turbulentie heeft dit geen gevolgen voor het toestel. De vliegtuigen zijn hierop gebouwd. Het enige risico is een zeer plotselinge niet gedetecteerde turbulentie. Wanneer je dan niet in de gordels zit zou je wel eens een stootje kunnen krijgen. Maar al met al kunnen we zeggen vliegen veiliger is geworden en dat vliegangst zeker niet nodig is.