Om met dit Zweedse projectiel te rijden, moet je eigenlijk een wapenvergunning hebben. Maar die regel lappen we aan onze laars als we in de koenigsegg agera met 910 pk.
Leve de koning
De snelheidssensatie beneemt je adem. Zelfs boven de 200 km/h lijkt het alsof de wetten van de zwaartekracht niet gelden voor de Koenigsegg. Hij dendert maar door met zijn vermogens-/gewichtsverhouding van 1,42 kilo per pk. Ik vlieg op het lange rechte stuk af en ter hoogte van de pitstraat staat er kort 270 km/h op de digitale snelheidsmeter. Jerome had me van te voren gezegd dat de remvoeringen na een dag op het circuit niet meer op hun best zijn. Maar de bocht komt zo snel op me af dat ik niets anders kan doen dan alles eisen van de carbonkeramische schijven. De Agera vertraagt bruut en blijft volledig stabiel. Geen nerveuze bewegingen, geen stuurcorrectie. Alles in het groene bereik. Maar hoe angstaanjagend de auto ook klinkt van buiten en hoe snel de start/finish ook opdoemt, je hoeft geen Michael Schumacher te zijn om er in te kunnen rijden. Als je hem niet provoceert, volgt hij gewillig elk stuur bevel open bijten de achterwielen zich verbazend stevig vast in het hete asfalt. Zelfs als je bij het uitgaan van een bocht het gaspedaal weer vloert. Maar toch moet je oppassen, want als je het gaspedaal in de bocht loslaat wordt dit beantwoord met een uitbrekende achterkant, waardoor je zomaar van de baan kunt raken. Nu is dat op een circuit nog daar aan toe, op de Stelviopas wordt het hachelijker. voor het zover komt, trek ik aan de linker schakelpeddel, laat ik de Agera uitrollen en stuur de pitsstraat in. De door Koenigsegg zelf ontwikkelde V8 verstomt, ik zwaai het portier open en de Agera pruttelt nog wat na.
Motor
- V8, vier kleppen per cilinder 2 turbo’s
- compressieverhouding: 8,9 : 1
- cilinderinhoud: 4700 kubieke cm
- 669 kW (910 pk) bij 6850 tpm
- meer dan 1000 Nm koppel bij 2860-6170
- achterwielaandrijving
- sequentiële zeventraps automaat
- 193,6 pk per liter slagvolume
- specifiek gewicht: 1,42 kilo per pk
Carrosserie en onderstel
- carrosserie en chassis van carbon, aluminium subframe voor.
- v/a: dubbele draagarmen met pushroads, schroefveren, instelbare schokdempers, stabilisator; tractiecontrole.
- v/a: carbonkeramische remschijven, geventileerd en geperforeerd
- Michelin Pilot Super Sport
Technise gegevens
- L/B/H : 4293/1996/1120 mm
- leeggewicht: 1290 kilo
- 0-100 km/h in 3,1 seconden
- topsnelheid: meer dan 390 km/h
- prijs: meer dan 1miljoen euro (excl. belastingen)