Communicatie is belangrijk voor ons samenleving. Ook voor bedrijven is communicatie onmisbaar, omdat ze voor marketinggerichte doelen goed moeten kunnen communiceren. Daarom hier een kort artikel over communicatie.
Wat is communicatie?
Communicatie kun je zien als een proces waar een gesprek plaatsvindt tussen twee mensen. Tussen deze twee mensen vindt er dus communicatie bij. Bij deze communicatie wordt er een boodschap overgebracht. Bij communicatie heb je dus altijd een zender en één of meerdere ontvangers. Hier maken we dan ook het verschil in massacommunicatie en persoonlijke communicatie (1 op 1 communicatie).
Soorten van communicatie
Je hebt heel veel verschillende soorten communicatie. Hieronder een opsomming van de meest voorkomende soorten van communicatie.
– Massacommunicatie: Bij massacommunicatie vindt er openbare, communicatie plaats. Het is vaak eenrichtingsverkeer. En met massacommunicatie bereik je een grote groep mensen.
– Interne communicatie: Interne communicatie is vooral de communicatie die plaatsvindt binnen het bedrijf zelf. Het is vooral bedoeld om de werknemers binnen het bedrijf te informeren en ook vooral om ze te motiveren.
– Marketingcommunicatie: Marketingcommunicatie wordt ook wel productcommunicatie genoemd omdat het vooral de externe communicatie bevat voor merken, producten en diensten. Dus hiermee bedoel ik dus bijvoorbeeld reclame van het bedrijf naar de consument buiten. Reclame speelt namelijk een belangrijke rol in de marketingcommunicatie.
– Concerncommunicatie: Concerncommunicatie gaat vooral om de gehele organisatie. Het gaat erom hoe het bedrijf zich presenteert, welk beeld het vormt voor anderen. Ze communiceren bijvoorbeeld door imago, identiteit, huisstijl, logo.
– Interpersoonlijke communicatie: Bij interpersoonlijke communicatie vindt er contact plaats tussen twee mensen en meestal is dit contact direct. Interpersoonlijke communicatie is precies anders dan massacommunicatie. Waar bij interpersoonlijke communicatie tweerichtingsverkeer plaatsvindt, vindt bij massacommunicatie eenrichtingsverkeer plaats. Bij interpersoonlijke communicatie krijg je dan ook directe feedback en kijk je iemand in zijn ogen aan. Bij massacommunicatie wordt je nauwelijks in staat gesteld om persoonlijk een vraag te stellen.
Het zit hem ook in het publiek. Bij massacommunicatie zal het publiek groter zijn, en interpersoonlijke communicatie vindt meestal plaats tussen een klein aantal mensen.