Om als zelfstandige van thuis uit te werken en succesvol te worden, moet je aan time management doen. Dit wil zeggen dat je een aantal uren per dag voor je zaak werkt en de rest verdeelt om je huishouden te doen en met je gezin bezig te zijn. Waarom is time management nodig? Wat is time management? Hoe kun je een planning maken en deadlines stellen? Tips voor een goed time management.
Waarom is time management nodig?
Wanneer je de hele dag bezig bent met je zaak, dan ben je na een tijdje slechts 40 minuten echt productief. Een goede planning van de activiteiten die je echt moet doen en een evenwicht zoeken tussen werk en gezin zorgen ervoor dat je gedurende je werktijd veel productiever wordt. Niemand kan 24 u per dag echt geconcentreerd werken. Wanneer je enkel tijd hebt voor je zaak en je gezin verwaarloost, dan zal dit gezin niet lang een hechte band vormen.
Wat is time management?
Time management is eigenlijk het bewuster en productiever werken door een doeltreffend aflijnen van je werkterrein, het stellen van doelen en deadlines, het uitbesteden van een aantal zaken opdat je meer tijd hebt voor het eigenlijke werk en het besparen van nutteloze tijd.
Hoe een planning maken en deadlines stellen?
Plan elke dag je werk
Om zo efficiënt mogelijk te werken, moet je elke dag een planning maken voor de volgende dag. Op deze manier weet je perfect wat er gedaan moet worden. Je voorkomt dat je taken over het hoofd ziet en aan andere taken teveel tijd besteedt.
Wanneer maak je een dagplanning?
Dit doe je best ’s avonds voor je stopt met werken. Zo kun je de volgende ochtend direct efficiënt beginnen.
Deadlines stellen
Door deadlines te stellen voorkom je dat je te lang bezig bent en forceer je eigenlijk de resultaten die je behaalt. Wanneer je bijvoorbeeld een aantal teksten moet schrijven als copywriter en je stelt geen deadline, dan heb je misschien maar 15 teksten op een maand geschreven. Stel je 5 teksten per dag als doel, dan werk je efficiënter en heb je op een maand 150 teksten geschreven. Op deze manier heb je dan ook je verdiensten positief beïnvloed.
Taken uitbesteden om meer tijd te hebben voor je zaak
Door taken waar je niet zo vlot in bent uit te besteden, kun je tijd en geld besparen. Neem nu bijvoorbeeld je boekhouding. Deze moet gedaan w- Maak gebruik van dooie momenten. Heb je even geen inspiratie, dan kun je de telefoons plegen die je toch moet afhandelen. Even je kantoor opruimen enz.
– Werk je deadlines af. Zorg dat je elke dag je deadline bereikt.
– Veel mensen trachten een aantal dingen tegelijk te doen. Dit is af te raden. Werk elk onderdeel afzonderlijk af. Wanneer je veel dingen tegelijk wil doen, dan zullen deze allemaal minder efficiënt afgewerkt worden.
– Zorg dat werk en privé gescheiden blijft. Lijn je werktijd af en zorg voor voldoende huiselijke contacten. Op die manier ondervind je minder stress en blijft je gezin achter je staan.
– Leef gezond en neem voldoende slaap. Mensen die gezond leven, hebben minder last van vermoeidheid en stress.
– Zorg voor voldoende ontspanning en laad regelmatig je batterijen op. Dit zorgt voor een blijvende motivatie en voldoende energie om er tegenaan te gaan.
– Laat niemand jou werk regelen dat doe je best zelf, want je weet beter wat er allemaal gedaan moet worden.
– Klagen helpt niet. In de plaats hiervan moet je actie ondernemen. Maandelijks een evaluatie maken van je werkwijze en dan deze positief gaan aanpassen om nog efficiënter te kunnen werken. Meer werken helpt niet, wel je werk efficiënter uitvoeren.